/* Milonic DHTML Website Navigation Menu Version 5, license number 187760 Written by Andy Woolley - Copyright 2003 (c) Milonic Solutions Limited. All Rights Reserved. Please visit http://www.milonic.com/ for more information. */

 

 

חיפוש

 

 

 

عربي

 
 

English

 
 

בעלי חיים בכיתה


 

 

 

 
 

סקירה כללית

בעלי חיים בכיתה

 

הצטרפות
או תרומות

  

 בתי ספר מסוימים מעודדים החזקת בעלי חיים בכיתה, כדי לאפשר לתלמידים ללמוד על זנים שונים על ידי צפייה בהם, וכדי להחדיר בהם אחריות על ידי הטיפול בהם. הם יופתעו לרעה אם יידעו, שהלקחים הנלמדים הפוכים מהלקחים אליהם התכוונו המורים.

  

בסופי שבוע, בחגים ובחופשות הקיץ, מושארים לעיתים בעלי החיים בכיתה ללא מזון, מים, וחברה, ובכך לומדים התלמידים חוסר רגישות וחוסר כבוד. אם אתה חושב שכדאי לאפשר תלמידים לקחת בעלי חיים אתם הביתה בזמנים כאלה, חשוב שנית. בעלי חיים, בדיוק כמו בני אדם, זקוקים לבית קבוע, בטוח, בו מובטח להם טיפול ראוי. המתח הטבוע בהעברתם ממקום למקום עלול לגבור עליהם, והתוצאות עלולות להיות חמורות.

  

בעל חיים שאינו מטופל כראוי, חולה, או שמציקים לו, עלול לנשוך. בעל חיים המתגורר בכלוב קטן, או בעל חיים בודד או משועמם, עלול להיכנס לדיכאון ואפילו למות. שיכון בעלי חיים ביחד על מנת לספק להם אינטראקציה חברתית, פירושו עבודה רבה יותר ועלות גבוהה יותר. אם בעלי חיים משני המינים, שאינם מסורסים או מעוקרים, משוכנים ביחד, אזי המלטה היא בלתי נמנעת, והלקח הנלמד אינו אחריות, אלא חוסר אחריות.

  

להלן מספר שאלות שעליך לשאול, אם הנך שוקל להחזיק בעל חיים או בעלי חיים בכיתה:

  • מי ישלם עבור טיפול יומיומי ועבור טיפול וטרינרי בעת חרום?
  • כיצד תתמודד עם צערם של תלמידיך ועם רגשי האשמה שלהם, אם בעל החיים נפצע או נהרג בטעות או בכוונה?
  • מה תעשה כאשר:
  • החידוש שבטיפול בהם יעלם?
  • תגלה שתלמיד אחד או יותר אלרגי, או נעשה אלרגי, לבעל החיים?
  • בעלי החיים מרעישים או מפריעים?

היפטרות מבעלי חיים כאשר הם הופכים לגורם מפריע וגורמים לאי נוחות מלמדת את תלמידיך שאין כל ערך לחייהם.

 

הטיפול בבעל חיים הוא תהליך מתמשך וצורך זמן, שמטרותיו עלולות לסתור את הלימוד בכיתה ולפגום בו, במקום לקדמו. החלופות הקיימות הן:

  • ניתן לטפח את התעניינותם הטבעית של תלמידים בבעלי חיים על ידי הקרנת תכניות בוידיאו על בעלי חיים בסביבת המגורים הטבעית שלהם, הסכנות עימן הם מתמודדים, והאופן בו אנו יכולים לסייע להם.
  • ניתן להזמין נציגים של ארגון למניעת אכזריות נגד בעלי חיים או ארגון לשיקום הטבע, שירצו בפני הכיתה.
  • אם ניתן לארגן זאת, הכיתה יכולה לצאת לטיול שטח למרכז לשיקום הטבע או למקלט לבעלי חיים.
  • דיון שיתבצע בכיתה יוכל לסקור את הכמות הרבה של מידע חדש אותו מגלים מדענים על תקשורת בעלי חיים, או לבחון האם נתונה בידינו הזכות לקחת בעלי חיים מסביבת המגורים הטבעית שלהם ולהחזיקם בכלובים עד מותם, או עד שסיימו לספק את סקרנותנו. האם לא עדיף שדג ישחה חופשי, שציפור תעוף, שנחש יחוש את האדמה על גחונו בעודו זוחל בשדה? ומה עם אוגרים, גרבילים (מכרסמים קטנים), חזירי ים וארנבים – האם באמת צריך לכפות עליהם להעביר חייהם בשבי?

חשוב על כך, מי מבין הדוגמאות הבאות חינוכית יותר:

  • הקשבה למומחים העובדים עם בעלי חיים אותם הם מבינים לעומק, אשר מטפלים בצרכיהם הרגשיים והגופניים?
  • צפייה, מדי פעם, בבעל חיים בודד ומשועמם, שנלקח מקבוצת המשפחה שלו וממסגרת המגורים הטבעית שלו, והיושב ודועך בכלוב בפינת החדר?

הנך מלמד באופן הטוב ביותר את מה שאתה מדגים. כאשר אתה מדגים אנושיות, כבוד ואחריות כלפי כל היצורים החיים, תלמידיך ילמדו ממך גם הם להפגין אנושיות, כבוד ואחריות כלפי כל היצורים החיים.

  

לראש הדף